۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

تفکر گروهی!!


http://naseh.ir/Portals/0/ee_meeting.jpg


در بین همه ی مواردی که داشتم برای امتحان رفتار سازمان می خوندم سرفصلی توجه من رو جلب کرد

تفکر گروهی!!!

همیشه این فکر رو داشتم که گروهی که پیوستگی× بالایی داشته باشه گروه موفقی خواهد بود و تمام موانع رو از سر راه خودش بر می داره و برای رسیدن به اهدافش هیچ چیز نمی تونه جلو دارش باشه!!

وقتی داشتم می خوندم با این جمله مواجه شدم!

گروه هایی با پیوستگی بالا و عملکردهای نامطلوب !!

اولش فکر کردم اشتباه شده اما وقتی ادامه مطلب رو خوندم جالب تر شد.!
از تفکر گروهی که به نظر میاد کلمه مثبتی باشه و بار مثبتی داشته باشه
به عنوان یک بیماری برای گروه نام برده شد.!!

و جالب این که این بیماری مرموز عوارض خاصی هم داشت و قابل توجه!!

۱- توهم آسیب ناپذیری
۲- گریز از انتقاد های منطقی
۳- کلیشه سازی
۴- اغماض لغزش های گروه
۵- اتفاق آرا و توافق جمعی بی منطق
۶- سانسور شدید اطلاعاتی

خیلی جالب بود اصلا فکرش رو هم نمی کردم که این ویژگی ها می تونه برای یک گروه باپیوستگی بالا نام برده بشه!!
و جالب این که گفته شده بود این تفکر گروهی زمانی رخ میده

که یک گروه آنقدر پیوستگی داشته باشند که بینش مربوط به اهداف اصلی را بالقوه گم کنند.

----------------------------
× پیوستگی: فشار هایی را که اعضاء یک گروه با آن مواجه هستند وسعی می کنند که قسمتی از گروه باقی بمانند می باشد.
× در ضمن اصلا هم توجه نکنید که من تا موقع امتحان این رو نخونده بودما!!!

۶ نظر:

  1. البته اصطلاح درستش دام تفکر گروهیه ...

    تکثر آرا، افکار، عقاید موجب پیشرفته

    پاسخحذف
  2. اااااااااا
    پس اصطلاحش دام تفکر گروهیه!!
    همون

    پس باید همی این چنین سخن می داشتم

    آسیب شناسی تفکر گروهی!!

    جالب شد!!

    ممنون

    پاسخحذف
  3. هوالخلاق

    سلام
    حقيقتش بنده با وجود تعريفي كه از پيوستگي ارائه نموديد
    (× پیوستگی:
    فشار هایی را
    که اعضاء یک گروه
    با آن مواجه هستند
    وسعی می کنند که
    قسمتی از گروه باقی بمانند
    می باشد )
    هنوز نتونستم پيوستگي رو در ذهنم كاملا تعريف كنم! :)
    چه رسد كه بخواهم نظر هم بدهم!

    البته ( شايد بي ارتباط با موضوع! ) فقط ميتونم بگم :
    به نتايج شگفت انگيز تفكر گروهي در brain storming ايمان دارم... .


    آرام و خلاق زي... .
    ارادتمند : a min)amin)

    پاسخحذف
  4. بنده مرآتی هستم فی النظر و اسماعیلی هستم فی الواقع...

    (in the loric point of U or ME)
    بنده با نظر آقای مرآتی به شدیدلی موافقم!

    ولی واقعا داشتم به این فکر می کردم که شما که درسخونید ، تا الآن چطور اینو نخوندید(در حین خوندن متن) که خودتون اشاره کردید...
    ایرانیم دیگه ....همیشه نیمه ی خالی لیوان رو میبینم!

    موید و سربلند!

    پاسخحذف
  5. واقعا انقدر معنی پیوستگی غیر قابل درکه!!

    شگفتا!!! حالا شما چی برداشت کردید؟

    این که قسمت پر لیوان رو ببنیم یا خالی چه ربطی به ملیت داره!!

    همون دیگه!! چون این اومده بود قسمت نفی رو بررسی کرده بود برام جالب بود!من کلا تفکر گروهی و بالا بودن پیوستگی رو امری میدیدم که مشکلی درونش ره پیدا نکنه!! اونم به این شکل.

    بلاخره باید آسیب هارو شناخت و بررسی کرد که گرفتارش نشیم و اگر دچار شدیم به دنبال راه حل باشیم!!

    نمی دونم چرا راه حل همراهش نبود.!!!!!!!

    پاسخحذف